Monday, March 1, 2010

Cita-cita saya...

Salam...

Ngantuk la pulak pepagi nih... Semalam si kecik tu asyik merengek ja. Tak tau la apa tak kena... Sampai ke pagi lak tu. Sudahnya, ummi dia sakit kepala sebab tak cukup tido...

Cuti 3 hari ni sibuk la jugak dengan projek2 baru... hehe.

Hari ni nak sembang2 je. Dah lama rasanya tak buat entri yang rileks2 kan... So hari ni saya nak membawa kengkawan semua ke zaman kanak2... Miss my childhood so much...

Ingat tak, dulu2 zaman sekolah rendah. Masa awal-awal tahun persekolahan, Cikgu B.M selalunya akan suruh buat karangan bertajuk "Cita-cita Saya"... Pastu mula la dok pikir "aku nak jadi apa ya besar nanti?"... Masa tu saya darjah 3. Punya la dok pikir apa la yang saya nak jadi bila besar nanti...

Tengok kawan2 ada yang tulis nak jadi cikgu la, doktor la, polis la... macam2 lagi. Biasa la kan... hehe. Tau tak, apa yang saya tulis??? Heheheh, saya kata bila besar nanti nak jadi Pramugari okeyh... hehe. Masa tu dok pikir, boleh nek kapal terbang free, pastu boleh jalan2 tengok negara orang... hahaha bila dikenang, terasa kelakar...

Bila dah besar sikit baru paham, tak boleh sebab ada beberapa perkara yang tak sesuai seperti pakaian... paham2 je la kan...

Masuk sekolah menengah, bukan kena buat karangan lagi. Tapi bila seseorang minta biodata, harus lah tulis jugak kan cita2 kita. kalau tak tulis sure akan ditanya. Erm, masa tu kononnya nak jadi Ustazah or lecturer... Bila orang tanya, mana lagi best saya pun tak ingat apa yang saya jawab...

Sebenarnya kan, saya betul2 teringin nak jadi seorang Tentera Udara... Nak bawak jet pejuang tu... Ekceli, dulu2 saya sangat minat dengan kerja2 yang memerlukan kita berpakaian uniform. Nampak segak dan bergaya je... Saya suka tengok budak2 A.T.M.A. Cantik kan uniform diaorang... Pernah la jugak suarakan hasrat nak masuk A.T.M.A, tapi ayah tak bagi... Katanya "hang ni lembik, mana boleh jadi askar..". Sedih tau bila cita2 dihalang...

Ayah tak tau yang anak dia ni kasar macam lelaki. Ganas dan garang... Masa tu nak sedapkan hati saya kata la "ye la, aku ni kan lemah lembut dan sopan santun, mana la boleh kerja ganas2 nih..." hehe. Kebetulan, abang ipar saya tentera. Minta tolong dia ambilkan borang, tapi dah ayah tak bagi terbantut la hasrat itu...

Masa study dip dulu pun pernah jugak gatal2 pergi interview nak masuk P.L.U.S   T.U.D.M (kalau tak silap nama penuhnya Pasukan Latihan Udara Simpanan T.U.D.M). Masa tu senyap2 je tak bagitau kat mak & ayah, takut diaorang tak bagi... Syuhhhhh, ini rahsia ok... Tapi kan, saya tak lepas pun stage yang pertama. Mungkin kantoi masa pemeriksaan mata. Ye la kan, kalau nak masuk T.U.D.M mana la boleh rabun... Sure la awal2 lagi kena reject... Tak pun berat saya tak lepas, sebab masa tu saya sedikit kurus. Diaorang nak berat lebih dari barapa KG ntah...

Bila tengok kat tv, best je la dapat bawak jet pejuang tu... Seriously, saya tersangat la teringin... Tapi tak boleh la kan, silap hari bulan jatuh menjunam tak ke naya???

Sudahnya, saya hanya jadi P.A... Bak kata ayah "lembik", sesuai la kerja yang sopan santun nih... Tapi saya berhasrat nak capai salah satu cita2 yang pernah saya angan2kan... InsyaAllah, kalau ada rezeki... hehe

So, apa cita2 kawan2 semua????

Wah, panjang pulak bebelan kali ini. Ekceli ada satu cerita nak saya kisahkan pasal 'gelaran lembik' oleh ayah saya tu... Tapi maybe next entry la kot. Panjang2 sangat nanti orang jemu membaca... Ok la, till then, daaaaaa.

3 comments:

Ena said...

suke bace n3 sal pepagi nie.. pwyh.. nak jd pilot upernyer.. askar pon ader yeh!.. eheheh..

akak dulu mase budak2 nak jd doktor.. pastu tukar nak jd peguam lak.. tp awak nie sepi x bersuara camner nak jd peguam.. ahahahha..

maser study dulu nak jd programmer la kan bersesuaian ngan course yg di amik malangnyer.. hanya jd PT jer.. hu3x.. saper suh bercint time belajar.. kang dah kurg aggregate.. hu3x.. so, cita2 akak nak sambung study balik la tuk capai hasrat jd programmer tu.. ececececehh!! Mudah2an.. :)

Unknown said...

iye, boleh kira berapa org je pilit TUDM pompuan... hehe

wah, bercita2 besar dulu2 ye...

hehe, tu la kan. kalau bercintan cintun ni senang je terbabas pelajaran... takpe akak, sambung balik study... boleh lagi tu, chayok chayok... Semoga berjaya jadik programmer yek...

mamaarifakeemaisy said...

hehe..n3 santai, leh buat kita terkenang2 ke zaman sekolah2 dulu..hehe..sukaa..

kita cita2 nak jd cikgu..sampai la dok isi borang KPLI..sbb kt U dl, tak ambik terus jurusan cikgu kan..lugi loo..skrg baru terhegeh2..huhu..tak jaya2 jugak lagi..!