Thursday, March 4, 2010

Cerita Si B.u.d.a.k B.u.c.u.k...

Salam...

Dah lama rasanya tak cerita pasal anak bujang saya yang sorang tu... Sabtu ni genap la umur si kecik tu 1 tahun 8 bulan... Sekejap je masa berlalu. Masih dok teringat lagi detik-detik melahirkan si kecik tu... Macam baru semalam je lalui semua proses tu... hehe

Faris sekarang semakin lasak dan kuat memunggah. Biasa la, budak2 nak membesar. Tambah pulak budak lelaki... sinonim la dengan sifat lasak tu...

Dulu hubby letak pagar kat tangga naik ke tingkat atas je sebab takut si kecik tu main kat tangga. Tapi sekarang memandangkan si kecik tu dah pandai buka peti ais, harus la letak juga pagar nak ke dapur... Bukan apa, penat weh bila dia terlebih rajin 'tolong mengemas' dapur dengan peti ais.

Pernah satu hari tu, saya buka la beg baju dia nak ambil baju kotor & nak masukkan baju baru. Tau tak apa yang saya jumpa??? Punya la banyak bawang merah yang ada dalam beg tu... Adeh, habis berselerak barang2 dapur dikerjakannya...

Kalau dapat buka peti ais, suka amik telur ayam, pastu baling atas lantai... Sepasal pulak nak kena cuci...

Sekarang, faris cuma boleh tengok ummi dia memasak kat tepi pagar aje... Dah tak boleh masuk dapur dah... hehe... Lega ummi dia, dapat masak dengan aman...

Jom tengok aksi si kecik yang boring kat tepi pagar. Mula2 okey je, pastu dok panggil 'Ma, ma..." Bila kita toleh dia senyum je... Pastu mula buat2 nangis... Bila tak layan jugak meraung2 sambil guling2... Adeh...





Ni pulak masa bawak dia main-main kat Dataran M.a.s.j.i.d   P.u.t.r.a... Bukan main lagi berlari ke sana sini... Pastu buat aksi macam bersilat... Tak sempat nak snap la pulak... hehe







Susah betul nak suruh dia tengok kamera...
Macam ummi dia, susah nak amik gambar...
Gambar mahal la katakan... kui kui kui...

Ok la, itu saje nak cerita pasal si budak bucuk yang sorang ni... Till then, daaaaaa




6 comments:

Ena said...

Eheheehheh.. mcm2 kan dorang nie..same ngan anak akak juge lahh.. tp anak akak x usik pun peti ais tp dier paling suke buka kabinet yg simpan bahan2 kering utk masak.. abis sumernyer.. tp sib bek la mende tu kering2 kan!.. klu bawang tu nasib baiknyer dah main2 dier simpan balik.. klu usik barang abah dier pun samer.. mesti dier akan kemas balik..

maknenyer faris tu anak omak lah tu ekk!! sbb cam mak nyer juge..
Ciannyer dok kat tepi paga tu faris!!hu3x..
klu dapat snap picture ngah bersilat u mesti lg comey kan sal!

~~*Ummi AFD*~~ said...

tu la, kadang2 nak tergelak pun ada... bagus la dia kemas balik... faris kalau nampak sal kemas, baru dia pun tolong...

hehe, anak omak apanya... asyik sebut 'abah' je... jarang sangat panggil 'ummi'... hehe

tu la, tak sempat sebab kalau dia nampak je kita nak amik gambar dia, terus dia buat tegak badan... adeh...

mamalieyna said...

hehe...rasanya dak arif pun kena buat pagar la jugak..ikut jejak abg farish gk ni..hehe..

namakusuraya said...

hehehehe.... letak jgan tak letak pagar tue.. (",)

~~*Ummi AFD*~~ said...

mamalieyna:

memang la kena letak esp yang nak ke dapur tu...

kalau takat dia main barang2 rumah takpa jugak... takut diaorang main benda2 tajam ke, air panas ke... tak ke bahaya tu... hehe

~~*Ummi AFD*~~ said...

sue:

coming soon nanti pun kena letak pagar jugak... hehe