Wednesday, October 27, 2010

Nak minta hak sendiri pun bukan main susah lagi....

Salam...

Entah kenapa minggu ni asyik rasa sakit hati je...

Sakit hati pasal satu masalah ni...

Saya rasa ramai yang mengalami masalah camni.

Masalah bila kita kena bayar balik sesuatu contohnya PTPTN ke, gaji terlebih bayar ke dan yang sewaktu dengannya...

Kadang2 tu asyik dapat warning letter je. Siap kata nak kena saman la, wat potongan gaji la dan macam2... Pastu selalunya bagi tempoh 14 hari dari tarikh surat atau memo yang kita dapat untuk selesaikan pembayaran...

Kita ni pun berusaha la membayar secepat yang mungkin...

Tapi cuba kalau kita lak, sepatutnya dapat duit kita balik untuk lebihan bayaran ke, tunggakan elaun ke, tunggakan gaji ke, bukan main susah nak dapat...

Kadang2 tu sampai berbulan2 la. Sampai kita nak kena call berkali2, padahal tu hak kita... Geram je terasa...

Macam kes pagi tadi. Sepatutnya saya dapat pelarasan COLA saya dari tahun lepas, tapi sampai ke hari ni tak ada khabar.

Bila call, mula2 dia kata nama saya tercicir. Ok, saya tak kisah la... So, call lagi untuk follow up, dia cakap akan bayar melalaui cek atau bank in terus.

Dan yang saya sakit hatinya, pagi tadi masa saya call dia kata dah lama bayar iaitu melalui bank in... Tapi yang saya geram tu, saya tak dapat pun apa2 makluman mengenai pembayaran tersebut baik melalaui email ataupun surat...

Lain kali kalau dah bayar tu bagitau la kan, mana la kita nak perasan kalau dah bank in terus dan dah bercampur ngan duit gaji...

Dah la tu, cara cakap cam marah2 lak tu... Apa salahnya cakap baik2... Mula2 kata dah bayar dari tahun lepas. Bila saya minta check tarikh, rupa2nya baru je bayar tahun ni...

Dah la tu amaun dia kurang 1++ dari yang sepatutnya. Sepatutnya saya dapat RM4++ tapi dapat RM2++ je... Kalau ikut hati nak je saya sound balik, tapi cam malas je... Mau nak kena tunggu sampai tahun depan lak kot... So, pejam mata je la yang lagi 1++ tu...

Saya dah malas nak call berkali2... Biar la...

Rasa2nya la kan, kalau la amaun RM1++ tu sepatutnya saya yang kena bayar kat diaorang sure sampai ke lubang cacing diaorang akan mintak. Tak dak maknanya diaorang nak pejam mata gak kan... betul tak???

Erm, tak pa la... Semoga Allah akan ganti yang lebih baik dari itu... (ayat memujuk hati yang tengah sakit & geram...)

Nanti nak kena pergi ke BIMB nak print penyata bulan berkenaan, nak tengok betul tak dah masuk amaun sebanyak yang diberitahu tadi...

Sebut pasal nak check tu, tadi saya kata la "Ok, nanti saya tengok balik (means saya nak pergi check la penyata akaun saya bulan yang berkenaan)"

Tau tak apa orang tu cakap? "Buat apa nak tengok2 lagi dah. Dah masuk pun..." dengan nada marah...

Eiii, ikut hati mau saja saya jawab "Suka hati la...". Seriously, memang mendidih la jugak darah saya bila dengar dia cakap camtu tadi... Dah tu lepas saya cakap "Ok, terima kasih..." terus je dia letak ganggang... Sungguh tak beradap... Sabo je la...

Mungkin dia tension agaknya... Tapi siapa yang salah??? Saya ke dia??? Len kali kalau dah bayar tu bagitau la, bukan senyap je... Sapa suruh wat camtu...

Mana la saya tau duit tu dah di bank in kan....

Sorry la, kan dah bebel panjang2 pagi2 nih... Ok la, nak layan blues jap... Daaaaaa

**ekceli rasa cam nak nangis je sekarang ni... entah kenapa...

15 comments:

Mek Rose said...

sabor ye mak buyung

mmg gitulerr..kalu nak mintak tunggakan mmgla berbulan2..mkn tahun mahu tuh.

haih..sabar je den paham perasan mek sal tu.

~SHiLA~ said...

ishhhh geramnyeee..
ade kew ckp cm2..da la lembab pas2 nk mrh²..eh org len lak emo skali :p

mamaarifakeemaisy said...

huhuuu...sabo jerlah sal..tmbh2 time peknen ni, hati n perasaan mudah terasa..

mmg sakit hati kan...

are-za said...

sabar wa ek..

hari nie hari die..kalu dh hak kite tuntut sehabis-habisnya!! chai yok2x!!

-Sara- said...

dorg mmg cmtulaa mentang2 kite mintak hak kite lyn lbh krg la, mmg krg ajarla tu!

ni smlm sara lagila, bru dpt tunggakn gji n27 tu bln lps, pastu dorg salah buat kne tarik blk gji bln dpn, dhla bg lmbt pastu salah plak..ni kne tarik lg! ggrrrr!

Fieza79 said...

sabor ye sal...maybe org tu pon tgh tensen kot marah2...hurmm tp tk baek la etika keje dia mcm tu kan..?

Ena said...

tul tu rose.. bila nak dapat balik hak kita punye la lama.. tapi kalo kita lambat sikit jer terus kuar surat saman!.. ntah apa2.. tau dier je nak cepat kan.. tak pe la.. ujian jugak wat kita cam akak semalam..
so, kiya sabor je la kan rose.. ;D

Unknown said...

Rose:

tu la... sabar je la yang mampu dibuat setakat nih...

Unknown said...

Ssila:

Biasa la kan, kalau da pernah kena gak sure kita pun terikut emo gak... hehe

Unknown said...

Mamalieyna:

Tu la pasal... agaknya sebab tengah peknen sama kot, tu yg darah mudah je naik...

Unknown said...

Are-za:

malas dah nak tuntut amaun yang terkurang tu... nanti menambah sakit di hati...

Unknown said...

Sara:

agaknya la, sebab kita ni kuli cabuk je diaorang wat kita lebih kurang je... cuba kita ni berpangkat tinggi sket, sure panas montot je diaorang tu...

sure tak berani wat silap...

Unknown said...

Fieza:

Maybe la kot. Ye la, keje kat bahagian kew ni memang tension... tapi at least jaga la cara percakapan kita tu kan... erm...

Unknown said...

Kak Ena:

tu la pasal, kalau kita ni tak leh lambat sikit...

kalau diaorang lambat sampai berbulan2 tak pa lak... sabo je la...

**akak, bukan rose la.. sal... ehehe

Ummi Aisyah || Cik Yah said...

sbar la sal..karenah birokrasi pening2