Tuesday, October 26, 2010

'Kata orang' vs 'Naluri keibuan'

Salam...

Hari ni mood nak menaip cam baik je... selalu kureng rajin sket... hehe

Saja nak cerita biasa2 petang2 ni...

Dan saja jugak nak tanya kat kengkawan blogger terutama yang dah bergelar ibu...

Ni ha, pasal 'kata orang' vs 'naluri keibuan'... ecehhhh...

Kisahnya begini...

Masa saya peknenkan Faris dulu, macam biasa la kan banyak tul 'versi2 simptom' yang digunakan oleh orang2 sekeliling utk teka jantina anak dalam kandungan kita...



So, macam2 la saya dengar dari mulut orang2 sekeliling...

Ada jugak yang tak dapat diterima oleh hati masa tu... sebab saya berharap untuk dapat anak lelaki sebagai anak sulung... So, bila ramai yang cakap baby dalam pewot saya ni pompuan, sedikit 'terasa' la... hehe

Antara simptom2nya (seswai ke guna perkataan 'simptom'??? belasah je la...):

Simptom 1:

Muka saya menjadi sangat2 teruk masa tu. Selalu berjerawat. Parut jerawat jangan cakap la, memang penuh... hehe

Makin kritikal bila saya menjadi sangat malas dalam bab2 penjagaan muka ni. Malas nak cuci bagai, malas nak solek2... Serius, memang tak terasa la nak wat semua2 tu...

Pastu kat tengkuk ni memang jadi hitam2 & naik bintik2...

Kebetulan, masa saya awal2 peknen tu ada la sorang officer ni (perempuan) tegur saya. Dia kata muka saya nampak teruk sangat. Masa tu dia tak tahu saya peknen.

So, saya cakap la saya peknen & rasa cam malas nak cuci2 muka. Mungkin sebab tu kulit muka saya jadi camtu... Terus dia kata "ha, ni sure anak perempuan..."

Dan, masa saya balik kampung ada la sepupu saya yang tegur menda yang sama. Kulit muka & tengkuk nampak teruk.

Dia pun cakap la, masa dia mengandungkan anak ke-2 & ke-3 (dua2 anak perempuan) dia kulit muka & tengkuk dia jadi cam saya la... Terus dia pun kata "Ni kompem anak perempuan ni.. Sebab anak permpuan akan 'tarik' cantik mak dia.."

Lagi sekali....

*****

Simptom ke-2.

Saya menjadi sangat2 tak rajin untuk membuat kerja rumah. Mostly kerja2 rumah adalah dibuat oleh abah... hehe. Saya kalau setakat basuh baju tu rajin lagi la...

Ala, campak2 je baju dalam mesin, tekan2 butang, dah... Sidai & lipat abah yang buat... hehe

So, saya pun cerita la kat sorang kakak office ni, dia memang rapat la dengan saya... Dan ayat yang sekali lagi didengari:

"Sure salwa peknen anak perempuan ni... Biasanya kalau malas buat kerja rumah ni, peknen anak perempuan. Akak dulu masa peknen memang rajin wat kerja rumah..." (masa tu anak dia dua2 lelaki...)

****

Sadis tol masa tu... hehe. Biasa la kan, bila dah berharap nak anak lelaki, tapi semua pakat cakap anak perempuan, terus rasa lain macam je...

Tapi masa tu saya cukup yakin sebab naluri saya kata anak dalam kandungan saya ni lelaki...

So, tiap kali orang cakap camtu, saya just jawab la "Tak pa la, anak perempuan ke lelaki ke tak kisah la. Asalkan sihat & sempurna, Alhamdulillah..."

So, untuk yang 2nd ni saya tak la berharap sangat... Tapi biasa la kan, kalau anak sulung dah lelaki sure kalau boleh biarlah yang 2nd perempuan...

Tapi tak kisah la lelaki ke perempuan... Saya terima seadanya... Macam yang saya kata dulu 'asal sihat & sempurna saya cukup bersyukur...'. Kalau dapat perempuan tu kira advantage la kan... hehe

Dan untuk yang 2nd ni ada gak naluri saya terasa... Tapi takmo la cerita kat sini... Syhhhhh, biarlah rahsia... Tunggu & lihat... hehe

Kawan2 camna, ada gak pengalaman yang sama ke?? Ke betul je seperti telahan orang sekeliling?? hehe

1 comment:

Ena said...

betul kata sal, naluri kita sendiri lebih benar sebenarnya.. dan itu jugak yg akak rasa utk dua2 anak akak tu.. Alhamdulillah.. memg tepat..

Jadi tekaan2 org tu jangan amik peduli sangat.. dengar & senyum aje la ye sal..

Akak tak de alahan mcm sal cuma akak dua2 mabuk teruk.. cuma masa Irfan cepat sikit mabuk tu hilang.. beza ngan anis lama la juga sampai 8 bulan masih ada mual2 tu.. malah air liur memg asyik nak kuar jer.. tak lalu nak telan.. tang kulit2 tu ok je..