Thursday, April 15, 2010

RM0.10 & RM0.20... Apakah nilainya pada anda???

Salam...

Pagi2 Khamis ni nak cerita pasal satu pengalaman yang takkan saya lupakan seumur hidup. Baru ja berlaku last week.

Sebelum nak berceloteh lebih panjang, nak bagi nasihat sket kat diri sendiri terutamanya dan kengkawan yang sudi membaca celoteh saya ini.

Mungkin kadang2 pada kita duit seposen ngan duaposen tu amat kecil nilainya, tapi dalam sesetengah keadaan, ianya lebih bernilai lagi, bahkan mungkin lebih bernilai dari wang 1 juta...

Cerita ni agak panjang, mungkin ada sambungannya... Kalau rasa boring, sila la klik butang 'X' kat atas tu ye... ^_^

Alkisahnya, last week saya pergi la rumah kakak saya kat Jelatik. Tapi saya naik train aja sebab malas nak redah jamm. Bawak kereta sampai Sungai Besi, pastu parking kat bawah Stesyen Star Sungai Besi tu.

Saya pergi sorang2 je. Hubby ngan anak tak ikut. Then, masa nak balik ke rumah saya kat Putrajaya, kakak saya (angah) ikut sekali. Dia nak bermalam kat rumah saya sebab esoknya tu kami adik beradik (kak yong, kak chik & mak saya) nak pi tengok tok saya yang baru lepas operate mata kat Sepang.

Angah ni first time drive jauh sebab hubby dia tak ada, ke Lubnan. Pastu dia pun ingat2 lupa jalan nak pergi rumah saya sebab saya kan baru je pindah. Rumah lama dia ingat la jalan nak pergi.

So, saya pun naik la sekali dengan dia. Kononnya nak jadi pemadu arah le. Sampai kat Sungai Besi, dia tunggu tepi jalan, saya pun pergi la ambil kereta. Dia cakap la "tak yah la bawak handbag, bawah ic dengan lesen ja dah la". Saya pun amik la ic dengan lesen & jugak henpon...

Pastu kami gerak la sama2. Lebih kurang lagi 100 meter nak sampai kat tol baru saya teringat "Ya Allah, purse aku ada dalam kereta angah!!!". Kelam kabut saya rapat ke kiri & stop kat situ. Dah le tempat yang saya stop tu lorong utk kenderaan berat bayar tol. Terus pasang lampu emergancy.

Buka tempat syiling tu dengan harapan ada la duit sebab saya selalu letak duit seringgit & syiling dalam tu supaya senang kalau nak bayar tol. Pastu baru teringat pagi tadi saya guna duit tu utk bayar parking sebab tak ada duit kecik...

"Ya Allah... apa aku nak buat ni??" menggeletar satu badan masa tu.Terus amik henpon call mak bagitau saya stuck kat tol sebab tak dak duit nak bayar tol. Mak kata nanti diaorang patah balik.

Sambil tu, saya terus geledah bekas duit syiling tu dan amik saki baki duit yang ada. Lepas saya kira2 semuanya, ada RM1.05 je, lagi 15 sen tak cukup. Buka dashborad, habis saya selongkar. Masa tu dok berharap ada la duaposen. Jumpa la jugak duit...

Dah habis bayar tol call balik mak nak bagitau yang saya dah bayar tol & tak yah la diaorang berpatah balik. Tapi masa saya call tu mak saya kata dah patah balik. Pastu tiba2 je senyap. Saya tengok le kat skrin henpon... "oh my..." bateri henpon habis???

to be continue... (sebab panjang lagi ceritanya... nanti korang jemu lak membaca. nak tau sambungan tunggu next entry ye... hehe)

9 comments:

Ena said...

heheheh..

tunggu citer seterusnyer.. :P

Siti said...

hahaha...siti pun tunggu gak.

najihah said...

saya tunggu cerita seterusnya..

tak boring pon..besh ade lah..

;)

Anonymous said...

eee malu pun ada kan masa tue.. hehehe nanti kite stori yg kite alami lak pasal tak cukup 30 sen je lagi.. addeeii maluuu.. tunggguuu gak k.. (",)

mamaarifakeemaisy said...

hoho..berharga nya 10 sen. 20 sen..huhu..!

pernah dgr citer yg sama dr kakak opis ni..gelabah giler ye..hehe..pengajaran..

wahhhh ada sambungan tu..hehe..tungguuu..

Unknown said...

Kak Ena & siti:

tunggu jgn tak tunggu... hehe

Unknown said...

Tuakang kata ;

Makacih le tak boring... hehe

Unknown said...

Suraya:

Ye ke, okeyh nanti share la ye...

Unknown said...

mamalieyna:

tu la, sangat la berharga kan...

memang menggelabah sampai rasa nak nangis...

aha, ada sambungan. tunggu....