Tuesday, January 18, 2011

Ustaz AFD…

Salam…

Hari ni nak cerita pasal Faris lagi… Asyik2 cerita pasal dia je kan… hehe

Seronok buat catatan pasal perkembangan anak nih.. Nak cerita pasal perkembangan ummi dia yang sedia kembang ni, sekali sekala boleh la kot…

Kalau selalu nanti orang kata syiok sendiri pulak… ngeh ngeh ngeh…

Ok la, berbalik pada tujuan asal… Saja ja nak tempek 2 keping gambar yang blur2 sket nih (Maklum la, amik pakai henpon cabuk je…).

Kisahnya, masa Faris ikut tok dia (mak saya) balik ke kampung 2 minggu sebelum raya haji tahun lepas macam2 la yang Faris dah belajar.

Salah satunya, tiap2 hari lepas solat maghrib mak saya akan ajar anak2 kak yong saya mengaji (baca Muqaddam & Iqra’)

Mak saya kata Faris selalu la dok menempek (duduk) sebelah mak saya tengok sepupu2 dia mengaji. Terus la lepas tu suka dok sebut ‘Aa aa aa, ba ba ba, ta ta ta’…

Bila dia nampak je tulisan jawi or Al-Quran, dia akan sebut la perkataan2 tu. Dan pantang nampak Al-Quran dia akan amik konon2 nak baca…

Risau gak la kang terkoyak Al-Quran tu, kan sepasal lak… Jadi saya & abahnya wat keputusan nak beli Iqra’ untuk Faris… hehe

Walaupun orang kata kalau ajar awal sangat nanti budak2 jemu lak bila masuk sekolah Ustaz/Ustazah ajar benda yang sama, tapi saya rasa tak salah kalau ajar dari awal…

Kira macam pupuk minat dia dari kecil la kan… hehe

Alhamdulillah la, Faris senang ingat apa yang diajar… Ye la, budak2 yang besar macam dia ni orang kata fikiran masih kosong, masih fresh… Tak fikir menda lain & apa2 masalah…

Tu yang senang ingat & hafal…

Ok la, layan je la picas sekeping dua nih… Harap2 sampai ke besar Faris rajin baca Al-Quran…

Gigih dok belajar ngan abah... gambar agak blurrrrr... Sorry ya...

Ustaz Faris Al-Hafiz.... Amin, mudah-mudahan...


Dan Ummi dia ni teringin sangat nak hantar dia belajar taranum lak nanti kalau dia dah fasih baca Al-Quran… (baca Al-Quran pun tak reti lagi, dah berangan nak hantar belajar taranum lak… hehe)

Bukan apa, seronok tengok budak2 dalam rancangan Mari Bertaranum tu pandai macam2 jenis taranum… Masa kecik2 dulu tak ada kesempatan nak belajar camtu…

So, bila dah ada anak harapnya dia berpeluang belajar semua tu… Mudah2an nanti boleh baca Al-Quran & sedekahkan untuk ummi & abah bila kami dah tak ada nanti…

Ok, till then… Daaaaaaa….

5 comments:

Ena said...

yg elok2 tu elok la didedahkan awal2 kan sal.. :D

Fieza79 said...

lg awal lg bagus sal...bdk2 umur mcm tu lg cepat menangkap apa yg di ajar kan...

-Sara- said...

faris byk psamaan ngn syaqir.. bdn tembam n suke bab2 ngaji, syaqir pn same, sibuk nk ambk quran yg btol tu nk ngaji, sara nlikn buku sembahyang smbil ajar bace smpai hancur buku tu,hehe..sara pn harapan cm sal gk, semoga smpai ke besarlah minat die tu ye :)

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

sy pon berangan nak anta anak belajar ngaji yg ade belajar taranum, tajwid & berlagu dgn betul sbb sy betul2 minat Adik Muhammad..

sejukk perut ibu mengandung tgk anak sendiri minat nak ngaji kan..:-)

MrS. F!zA said...

bagusnya awal2 dah ajr...rajin apaknye..

ank kita suka dgr time azan..pastu kekadang dia ikut..hehe