Monday, August 2, 2010

Pagi2 lagi dah buat saya rasa dot dot dot....

Salam...

Selamat pagi... Ekceli saya sedikit sibuk hari ni. Tapi nak gak jengah jap melepas perasaan kat blog nih... hehe

Adeh, pagi2 lagi buat saya rasa dot dot dot je... Apasal dot dot dot?? Sebabnya saya tak tau nak kategorikan perasaan saya ketika ini. Nak kata marah, tak juga. Nak kata geram pun tak juga.

Yang pasti saya sendiri pun tak tau nak kata apa yg saya rasa. Cuma rasa sedikit stress dan nak nangis je... (Sebenarnya dah 'ter'menangis pun...)

Sebabnya... Pagi tadi cam biasa la, saya hantar la si kecik tu ke taska. Dan macam biasa, hantar sampai ke depan pintu bilik yang menempatkan toddler. Selalunya lepas hantar tu saya terus berlalu.

Tapi hari ni entah kenapa tergerak hati nak tunggu & tengok apa yang si kecik tu buat. Dan dengan tiba2 ada la salah seorang dari pengajar taska ni muncul dari sudut bilik. Mungkin dia tak perasan la yang saya tengah berdiri depan pintu.

Dengan tak semena2 dia angkat tangan macam isyarat nak pukul anak saya sambil jegilkan biji mata dia. Bila perasan saya ada di situ dia buat macam nak cover2 la perbuatan dia tadi tu.

Terus saya rasa macam tak terkata. Nak kata marah, entah la... Geram??? pun entah la... Cuma masa tu saya rasa macam nak nangis & terkilan sangat.

Bayangkan la anak saya baru je melangkah masuk ke taska tu. Bukan buat apa salah pun. Macam tu ke cara seorang pengajar (rasa macam tak sesuai lak nak panggil teacher... emo la plak...) sambut kedatangan budak2 ke taska??

Kalau iya pun anak saya lasak sangat ke, takkan la masa dia ok / tak buat salah pun nak marah dengan tak semena2...

Dalam hati tuhan saja yang tahu. Dalam kepala saya ni dok fikir "dekat belakang saya, apa la yang dia buat kat anak saya...". Memang saya nekad la kali ni nak cari taska baru.

Cuma kesiankan Faris la, nak kena sesuaikan diri dengan tempat baru lagi... Bukan saya nak buruk2kan taska ni, tapi seriously saya tak pernah la jumpa taska camni... Kalau orang tanya "Ok ke hantar anak kat taska tu?"... Biasanya saya jawab "Boleh la...".

Kalau ikut hati nak je kata "Baik cari taska lain..." hehehe. Tapi tak nak la kan. Kalau diaorang nak hantar, hantar je la. Nanti pertimbangkan la sendiri taska tu ok ke tak...

Apa yang saya perasan, cara pengajar tu memang menunjukkan seolah2 dia tak sukakan saya & anak saya. Saya dok fikir juga, apa salah yang saya buat dekat dia? Memang dia tak pernah senyum la dekat saya.

Kalau pagi2 saya hantar anak saya tu, boleh je dia buat derk (tak reti). Bukan la nak suruh sampai tunduk hormat. Cukup la sekadar senyum.

Entah la, mungkin diorang marah kot sebab selalu la jugak Faris jadi orang yang terakhir saya ambil. Tu pun tak sampai pun pukul 6 petang. Biasanya, kalau pukul 5.45 petang saya ambil, pengajar2 & Faris dah dok tunggu kat luar taska.

Sabo je la. Saya ni dah la balik kul 5.30 petang (Masuk 8.30 pagi), faham2 la sikit. Takkan la sharp 5.30 pm tu saya dah nak punch card. Saya pun kadang2 banyak kerja...

Entah la, runsing fikiran ni. Tengok, kan dah membebel lak pagi2 nih... Sorry ya kawan2, terpaksa membaca luahan hati saya ni. (kalau ada yg sudi baca la).

Ok la, till then... daaaaaa

17 comments:

ayah,ummi, farish said...

tu lah sebab utama maya fikir 10x nk hantar fairsh gi taska....sbb macam2 cerita dengar pasal taska nie....tp nk buat camner ekk..x kan nk bawak anak kita gi ofis lak

~Miss Sukasih~ said...

Setiap ibu mesti nak buat yg terbaik tok anaknyer kan..bayangkan la,itu yg kita nmpk..kat belakang kite...entah la...skrg nie bukan semua tempat baik tok anak2 kita..nieyla bace cter nie pun,nieyla dpt rase perasaan seorg ibu walaupun,nieyla blm jadi ibu...sabar yer kak..

Ezzah said...

ehh..apasl pengasuh tuh mcm tuh. ishkk...ni la masalhnya kan. kalo pikir hal anak2 nih, rasa mcm nk berhenti keje je kan? :)

mrs_yus said...

ishhk yeke cmtu salwa?xknla faris dh smp pg2 xmaen pe pon nk mrah..tula kte rsau psl ank kte knn..sara pn rse cm nk tukar taska syaqir sakng..tp pk cmtulaa..sian dea nk suaikn diri kt tmpt bru lak..sara xpuas hati dea jge cm krg bersih..telinge xkorek..geram!

Ena said...

Siannya..
a'a la.. kalau akak pun memg rsa geram juga.. kalau tak suka cakap aje la.. terus terang lebih baik dari buat muka mcm tu.. ntah apa2..
Sabar ye sal.. harap dapat cari taska yg terbaik utk faris ye.. sian dier..

Aleeya said...

ooo siannya, takpe la cari la taska len yg ley wat kita pcaya n konfiden, mcm kak yaya mmg bek ngan cekgu2 kat taska..so far ni okay la..dia pun pnyayang..sejak damia 2 bulan dah anto kat dia..sbb abes panjang je kak yaya keje..sampai skrg damia nak masok 3 thn (bln nov)ni damia still kat taska yg sama..alhamdulilah...:))

mamalieyna said...

ya Allah..ye ke Sal?..kalau kak eina WAJIB cari taska baru...sedih la camtu, tak tenteram jiwa dibuatnya asyik fikir, apa la jd kt anak kita tu..haish...cepat2 la tukar Sal..akak lak risau..

terkenang anak buah dl, dok ngn org, tp everyday takut2 nak g umah pengasuh..dok umah pengasuh cam dok penjara je..kena dok statik..diam sampai la mak dia mai ambik balik..huhu..sedih gak tekenangkan anak buah tu..last eina suruh akak tukarkan pengasuh..sian lah anak2..

*psst ada something 4u..nnti jengok blog kak eina eh..

Anje a.k.a Mama_Balqis said...

sabo je la kita nak keje ni macam2 dugaan ada kan...kiter mesti nak yang terbaik untuk anak2 kiter...tapi kalo kita dah usaha yang terbaik segalanya terletak pada ketentuan yang maha Esa

~~*Lady Salwa*~~ said...

Maya:

tu la pasal. kalau ikut hati ni nak je berhenti kerja jaga anak sendiri...

~~*Lady Salwa*~~ said...

Nieyla:

Betul tu. Mana2 parents pun nak yg terbaik. Bukan la nak suruh diaorang layan anak kita macam anak raja. Cukup la sekadar jangan pukul or buat sesuka hati je...

tu la, tengah sabar ni. kalau tak mau je akak sound pengasuh tu...

~~*Lady Salwa*~~ said...

Ezzah:

Entah la. Apa yg dia tak puas hati pun tak tau la... Betul tu, ikut hati mau je berhenti kerja.. :(

~~*Lady Salwa*~~ said...

Sara:

tu la, selama ni dok dengar orang cerita je. tapi hari ni tengok dengan mata sendiri... budak2 tak buat salah pun nak marah2... heran tul...

Sama la, taska kat sini pun tak berapa bersih. lantai tu kalau pijak memang terasa la tak bersihnya...

Tu la, kalau tukar taska baru kesian dia nak sesuaikan diri. tapi kalau tiap2 hari kena ngadap pengasuh yg camtu, baik tukar je taska lain...

~~*Lady Salwa*~~ said...

Kak Ena:

Betul tu akak. Sal pun tak tau la apa yg dia tak puas hati tu. Kalau sal ada buat salah ke cakap la terus terang. tapi memang dia tak pernah la bertegur sapa ngan sal.

Sal pun harap dapat la cari taska lain yg lagi baik.

~~*Lady Salwa*~~ said...

Kak Yaya:

Tu la, taska sebelum ni masa sal kerja kat parcel E dulu memang bagus. Cikgu2 dia memang sayang la kat faris. Faris pun asyik mengendeng je ngan cikgu tu.

Tapi bila sal tukar je kat presint 4 ni, rasa cam kejutan lak bila cikgu2 kat sini memang tak friendly langsung. walaupun kita cuba buat baik, tapi diaorang macam layan tak layan je. entah la...

~~*Lady Salwa*~~ said...

Kak Eina:

Tu la, lepas hantar ja Faris tadi memang sal nangis la bila dok fikir nasib si Faris tu... Memang dah nekad nak tukar taska lain.

Tu la, kesian kan kalau dapat pengasuh yang garang. budak2 biasa la nak membesar ni memang la lasak... entah belakang kita dicubit ke dipukul ke kita bukan tau.

okey... nanti sal pi skodeng apa dia yg menanti tu... hehe. tenkiu ya akak... hehe

syariza09 said...

bila baca kisah pasal anak2 ni, mmg automatik sy emo..ye la kita kan sama2 ada ank..dh tu ank sy pun dok kt taska gak...pagi2 bila anta ank prasaan mmg gundah gelana...mcm2 ada dlm pikiran

Ummi Aisyah || Cik Yah said...

Teruknya layanan dorang salwa.kalu saya, dah carik tempat lain..huhu..depan kita dah tunjuk peel camtu, kalau tak nampak tataula apa yang dorang buat..teruk betul