Tuesday, August 17, 2010

Kisah Faris pulak...

Salam...

Dah lama rasanya tak cerita pasal anak bujang saya yang sorang ni kan... Lupa nak update pasal dia masa birthday dia hari tu...

Lagi pun rasanya sama je ngan budak2 lain yang sebaya dengan dia... hehe. Tak pa la, cerita la jugak kat sini... (haha, ketandusan idea nak update)

# dah pandai kira satu sampai sepuluh sendiri. kalau jumpa buku 123 dia tu mula la mulut dok sebut satu sampai sepuluh. kadang2 dok dalam kereta kat belakang sorang2 pun dok sibuk mengira. Tapi selalu jugak tinggal no 3. Lepas 2 terus 4... hehe

# dah pandai pakai seluar sendiri. baju kadang2 je berjaya... masih dibantu.


# kalau cakap "jom mandi", tapi kita masih dok duduk or baring mesti dia akan cakap "cepat la..." sambil kerut kening dia tanda marah... sabo je la


# dah pandai mandi sendiri. pas buka seluar, pampers (ni pun buka sendiri), bagi paip air kat dia terus la dia mandi.. gosok2 badan, kepala... Pastu picit mandian atas tapak tangan, sabun satu badan... hehe. Senang, ummi sudah mandi, faris pun sudah jugak... hehe

# lepas mandi dah pandai lap badan sendiri. Bila cakap je "amik towel, lap badan" terkedek2 amik towel lap2 badan & kepala. Tapi tak la sesempurna kita buat. Masih lagi ummi tolong lapkan lepas tu... hehe

# dah pandai bergaya. Kalau hari kena pi skolah (taska) ok lagi la sebab baju memang saya sediakan siap2 atas katil. Dalam beg pun saya dah letak siap2.

Tapi kalau hari cuti, jangan harap la kita nak pilihkan baju untuk dia ye. Kalau kita dah pilih siap2 dia akan cakap "amau (tak mau)" sambil geleng kepala. Pastu terus pergi ke drawer baju dia amik sendiri baju yang dia nak pakai.

Selalunya dia akan bukak drawer baju baru... Kalau kita buat tak layan je, sampai ke sudah le dia dok tunjuk jugak baju yang dia nak pakai tu sambil cakap "ni".  Abah kata "amboi, dah pandai bergaya sekarang ye. Macam sapa ntah (sambil tengok2 ummi)" - ye la, macam ummi dia...

# selalu nyanyi satu lagu ni, tapi tak tahu la lagu apa... kadang2 dengar cam dia sebut "rahmat bahagia" pun ada jugak. Ada la sket2 iramanya cam lagu negaraku tu... mungkin kat taska ada ajar lagu negaraku kot...

# kalau ummi or abah bukak je laptop, perkataan pertama yang akan keluar dari mulut dia "Shin Chan".. tu je yang dia tau... Sebabnya selalu la jugak bagi dia tengok shin chan kalau nak suruh dia dok diam... hehe. Ada sesetengah diaolog dalam cerita tu yang dia boleh hafal... hehe. kelakar je dengar bila dia dok ajuk cakap shin chan tu...

# kadang-kadang tu bila duduk saja2 selalu dengar dia sebut "love u...". amboi, bukan main lagi nooo. Belajar dari sapa la ni...

# dah boleh baca surah Al-Fatihah sket2. tapi tu pun ikut abah dia baca la...

# cukup pantang kalau ada orang tak angkat tangan time doa lepas azan dibacakan kat tv. sure pergi kat orang tu, pegang tangan org tu suruh tadah tangan... hehe

# dah pandai cakap loghat utara sket2 hasil didikan ummi... hehe.tapi abah tak bagi, suruh ajar bahasa baku gak... ummi tetap berdegil nak ajar loghat utara. biar diwarisi turun temurun... hehe. funny je bila dengar faris sebut "tidoq", "ayaq" dll...

Yang tu je la kot... tak ingat dah... lagi pun sama je kan dengan budak2 yang sebaya dengan dia... Ok la, till then, papai...

** tak ada la pulak gambar terbaru si Faris ni... Bukan apa, susah betul la nak snap gambar dia. Kalau berjaya pun sure muka pandang ke arah lain... haish...

14 comments:

mrs_yus said...

eheheh..well..prkembangan faris sme ngn syaqirla skang..sume kte nk kne dgr ckp dea kn..uhuhu :)

Ena said...

heheh.. kelakar je kan..
cepat betul masa berlalu.. farish kan dah nak jadi abang so kena la berdikari.. mcm si kakak dulu cepat belajar dan nak buat sendiri banayk benda.. si adik plak manja sikit.. mungkinsbb ummi & abah manjakan dier.. x patut betul kan!.. hoho.. tapi cam farish juga la banyak dah yg dia boleh cam mengira tu juga la.. BM & BI tapi ada juga kdg2 teritnggal.. seronok je.. alif, ba, ta pun sama.. kalo menyanyi yg dier suka lagu nasyid abah dier.. beria2 nyanyi nak lawan suara abah pulak.. kekekekke.. bab tadah tangan tu sepesen juga la ngan farish.. heheh.. kelakar kan! tapi seronok rasa nak nagis pun ada dengan perkembangan anak2.. ;D

~~*Lady Salwa*~~ said...

Sara:

tu la, dah pandai sket, camtu la. kena dengar cakap dia je... hehe

~~*Lady Salwa*~~ said...

Kak Ena:

hehe, tu la pasal... biasa la, anak sulung ni kena beralah sket.. tapi ok la, barang2 dia semua dapat yg baru je... masa kat adik dia pakai je barang2 anak yg sulung tu.. hehe

lebih kurang sama la kan perkembangan diaorang ni. ye la, beza pun sehari je...

memang kadang2 tu rasa nak ketawa je tengok budak2 nih... hehe. betul kalau tengok muka diorang masa tengah tido, rasa cam nak nangis pun ada. cepat je membesar...

Fara said...

rabbit...klu putra mau dh cabut. takut sikit si putra ni. cmner nk didik bg berani pn xtau

syariza09 said...

Faris lbh krg ngan Aiman juga la. Aiman 2thn 2 minggu. Masa besaq camni la kita sronok layan. Sib baik Sal crita pasai loghat Kedah tu. Balik ni nak ajaq Aiman ckp Kedah juga la..biaq dia tau sikit2 pun jadi la :)

mamalieyna said...

hikhik..mcm2 peel ye..dh pndai macam2 dah ni ha...bestnyer! nnti dh sekolah jd bijak pandai eh..Amiinn..

waaa dh pandai loghat utara eh..arif mamanya tak ajaq la sbb mama nya dok speaking KL..spy si abah paham..=P..lgpun tmpt mama arif, tak pekat loghat utara hang, ayaq suma tu..lebih ke loghat mcam siam pun ada =P..huhu..

Aleeya said...

ak ah la lama ko tak hapdet pasal faris, sampai aku telupa ade anak, rase ko ni single lak heheheh..juz kidding..faris dah besor, da besor so makin bijak le dia..budak2 ni akal panjang wooo

~aSHa~ said...

ermmm mula nak teka mesti dah 2 tauni si faris ni...sbb tgk perkembangan tu...

lepas tu baru tgk sticker kat tepi kiri tu...ermm mmg betul pun 2 years...hepi besday ye faris..

anak akak...terkeluar loghat tganu walau di ajar bahasa baku..ahahaha sbb belajar kat taska ayat2 gitu..

~~*Lady Salwa*~~ said...

Fara:

Tak pa, lama2 nanti dia berani la tu... Biasa la, budak2 ni kalau berani sangat pun susah... Slow2 ajar dia... hehe

~~*Lady Salwa*~~ said...

Syariza:

Tu la, tua sebulan lebih ja ni... Ha, baguih jugak ajaq anak loghat utara ni.

Senang sikit dia nak berkomunikasi dengan sepupu sepapat yang dok kat kampung nanti... hehe

~~*Lady Salwa*~~ said...

Kak Eina:

Tu la, makin besar banyak la benda yang dia dah boleh buat... Arif tak lama lagi la tu... Amin...

Ya ka, ingatkan loghat tu sama ja ngan loghat belah2 utara nih... Tak pa, ok jugak la tu... Ajaq arif bahasa siam lak... hehe

~~*Lady Salwa*~~ said...

Aleeya:

Hehe, single lagi nih... Tu la, otak dah berkembang pesat...

~~*Lady Salwa*~~ said...

Kak Asha:

Hehe, iye baru masuk 2 tahun 1 bulan ++.

Tenkiu ye (faris cakap).

Budak2 memang senang ingat apa yg diajar. Sure cikgu2 kat taska tu selalu guna loghat t'ganu tak... hehe