Tuesday, August 24, 2010

Mungkin kita terlupa....

Salam...

Dah masuk hari ke-14 berpuasa. Sekejap sahaja masa berlalu.

Hari ni ingat nak meluahkan sedikit perasaan la... Sebelum tu nak minta maaf la kalau ada sesiapa yang tersinggung ke, terasa ke dan yang sewaktu dengannya... Dan kalau pasni ada yang nak boikot blog saya pun tak apa la... Saya tak kisah...

Sekadar meluahkan perasaan yang terpendam... Lebih kepada mengingatkan diri sendiri yang sering lupa dan lalai... Mungkin akan ada yang kata "Siapa dia ni nak cakap lebih2...". Terpulanglah...

Al-kisahnya, macam bulan2 puasa yang lepas... Saya selalu tengok rancangan Jejak Rasul kat TV3. Tapi tahun ni sangat berbeza bagi saya. Sebab kali ni saya rasa sangat terkesan dengan paparan Jejak Rasul.

Kali ni Jejak Rasul buat trilogi. Kalau tak silap siri pertama pasal Sri Kandi Islam. Pastu sekarang ni pasal Israel dan Yahudi. Lepas ni pasal apa ntah, saya lupa lak...

Mula2 pasal Sri Kandi Islam... Mengingatkan kita pasal sejarah Islam... Sangat bagus... Dan bermula hari Ahad lepas episod pasal Yahudi & Israel. Bermula dari situ la kesan yang mendalam telah menyentuh hati saya.

Campur semalam, dah 2 episod pasal Yahudi & Israel. Saya sempat tengok dari mula (pukul 6ptg) sampai habis (6.30 ptg). Tu pun sebab Ahad memang masak siap awal. Pastu semalam memang tak masak. Ada jemputan berbuka...

Bermula dari kisah seorang pemuda Islam yang ditembak mati ketika dalam perjalanan (berjalan kaki) ke masjid untuk solat Asar, dari situ memang hati ni terasa sakit sangat... Sakit bila mengenangkan umat Islam diperlakukan sewenang-wenangnya...

Bukan selama ini tidak terasa sakit di hati, tapi kali ini sangat meninggalkan impak pada diri saya. Sampai bangun pagi tadi terasa bersyukur sangat kerana suami & anak saya masih di sisi, masih bernafas...

Dan semalam paparan tentang Masjid di dalam kawasan Palestin dikawal ketat orang kafir laknatullah. Bayangkan la tempat umat Islam beribadat dikawal ketat oleh kaum kafir... Umat Islam tidak dibenarkan keluar masuk ke Masjid tersebut dengan bebas...

Sedangkan kaum yahudi sebebasnya boleh bergerak keluar masuk ke situ. Betapa jahat dan zalimnya kaum yahudi ni... Semoga Allah melaknati mereka...

Entah kenapa tiba2 rasa betapa bertuahnya saya di bumi Malaysia ni. Dapat beribadat dalam suasana yang tenang & bebas. Bebas mengamalkan ajaran Islam tanpa rasa takut & bimbang digelar 'pengganas'.

Nak pegi ke masjid pun tak perlu takut kalau2 dipertengahan jalan nanti kena tembak. Tapi masih ada yang culas untuk ke masjid.... (termasuk lah saya, saya akuinya...)

Tak dapat saya bayangkan kalau la kat Malaysia ni keadaannya macam di Palestin, semua masjid dikawal ketat oleh orang2 kafir, mungkin hanya Imam dan Bilal saja yang ada di masjid?? Tapi saya percaya, ramai lagi yang beriman dengan sebenar2nya di Malaysia ni...

Teringat satu soalan yang pernah diajukan oleh salah seorang Ustaz yang mengajar saya masa sekolah dulu. "Kalau la satu hari ada orang kafir datang dan mengajukan senapang di kepala dan menyuruh kita memilih antara tetap beriman dengan Allah (akan ditembak mati) atau murtad (akan dilepaskan), mana satu agaknya yang akan kita pilih??"

Saya sendiri tak yakin dengan diri saya. Dan saya tak tahu apa jawapan yang akan saya beri nanti. Mampukan saya memilih untuk terus beriman?? Ya Allah, lindungilah daku dan orang2 Islam dari ancaman kaum yang menentang tuntutan kebenaran-Mu.

Bila tengok keadaan umat Islam di Palestin, teringat kempen 'SAVE GAZA' yang sering dilaung2kan. Yang satu ketika dulu hangat sekali diperkatakan. Yang mendapat sokongan hampir segenap umat Islam di Malaysia.

Tapi hari ni?? Seolah2 senyap begitu sahaja. Teringat pula betapa terkesannya bila semua umat Islam memboikot masa tu. Memang memberi kesan la kepada ekonomi Yahudi. Sampaikan sanggup menurunkan harga untuk barangan keluaran mereka.

Paling jelas restoran fast food yang sangat terkenal tu (tak perlu la saya sebut di sini... anda pun tahu kan...). Memang lengang, seperti bulan puasa. Hanya kelihatan orang bukan muslim. Dan dengan drastiknya harga diturunkan untuk menarik perhatian ramai semula.

Dan kesannya??? Seperti yang boleh dilihat hari ni. Kembali penuh dengan umat manusia?? Di mana boikot yang dilaung2kan... Hangat2 tah* ayam?? Pasal ni saya tak nak komen lebih2. Nanti akan ada yang marah. Cuma fikir2 lah sendiri.

Kalau boleh elak, kita elakkan la. Bak kata kawan saya, kalau barang keperluan harian tu mungkin susah sikit nak elakkan. Tapi selagi terdaya, buat la apa yang patut.

Saya sendiri akui, dulu masa kempen boikot tu memang tak jejak kaki ke satu hypermarket ni. Tapi bila susu & pampers anak tak ada di pasaraya lain, terpaksa jugak jejak kaki ke situ... Saya pun termasuk dalam golongan yang lupa akan boikot ini...

Dan saya terkelu bila ada yang berkata "Kalau nak ikut barangan keluaran Yahudi ni, sistem komputer yang kita guna sekarang ni pun pengasasnya yahudi jugak". Memang betul, banyak barangan keluarannya yang sedang kita gunakan.

Tapi macam yang saya kata tadi, selagi mampu elakkan elok lah kita elakkan. Silap2 hari bulan blog ni pun kepunyaan mereka... Entah la....

Saya nak cakap lebih2 pun, siapa la saya ni. Ilmu agama di dada pun tak setinggi mana. Iman pun tak seteguh para pejuang Islam. Saya hanya manusia biasa yang selalu melakukan kesalahan. Tapi saya tak sanggup melihat umat Islam diperlakukan sewenang2nya.

Nak pergi berjuang, jauh sekali. Hanya mampu berdoa dari jauh dan mengingatkan yang lain2 supaya turut berdoa bersama2 demi kesejahteraan semua umat Islam di seluruh dunia. Kalau kita tak mampu pergi berperang, cukuplah sekadar perangi mereka secara halus dengan melumpuhkan ekonomi mereka.

mungkin kita sudah lupa akan ini...


dan ini...

Memang kita susah nak elakkan sebahagian dari senarai di atas. Apa yang kita mampu elakkan, elakkan lah...

Jangan lupa penderitaan orang lain.


Mungkin ini bukan anak kita... Tapi apa rasanya kalau ini anak kita??


Insan tak berdosa menjadi mangsa...

Fikir-fikirkan lah... Baru2 ni banyak isu timbul pasal status halal makanan di 'restoran fast food' ini (tak perlu rasanya saya sebutkan), banyak reaksi yang diberikan. Dan tak mustahil akan ada yang membenci entri saya ini. Terpulang. Mungkin selagi kita tidak di tempat mereka, kita tak rasa apa yang mereka rasa...

Tapi jangan lupa, apa yang akan terjadi di masa akan datang tak siapa dapat meramalnya. Hanya DIA yang lebih mengetahui. Seperti firman Allah di dalam Al-Quran - "Di akhir zaman nanti, kaum yahudi akan menentang umat Islam sekeras-kerasnya..."

Dan itu lah yang terjadi sekarang...

"YA ALLAH, LINDUNGILAH UMAT ISLAM DI SELURUH DUNIA. BERILAH KEKUATAN DAN KESABARAN KE ATAS MEREKA YANG DIZALIMI OLEH KAUM KAFIR"

"YA ALLAH, SELAMATKANLAH BUMI GAZA"


Note: Saya hanya meluahkan sedikit rasa. Maaf andai ada yang tersinggung. Saya bukanlah seorang pendakwah atau ustazah. Saya sedar, saya sendiri tidak sempurna. Saya hanya manusia biasa yang bencikan kezaliman dan penindasan terhadap umat Islam khususnya, terutamanya kanak-kanak yang tidak berdosa... Wallahu'alam...


5 comments:

Ena said...

Ya Allah.. baru lepas p makan ka situ ahad lepas.. adeihhh!!
betul tu sal.. kita selalu lupa.. barangan lain banyak akak tak guna. tapi yg selalu tu KFC la.. adeoiii!! siap dah ada n3 makan3 kat kat situ petang nie..

Thanks sal.. kerana mengingatkan.. next time leh remind hubby.. maklum la peberet dier semua tempat makan tu..

Aleeya said...

bila tengok kekejaman israel dan jewish ni mmg rasa geram plus marah2 sgt..

mamalieyna said...

kak eina pun tersentuh ni...huhu..bagus lah Sal buat n3 ni..sekurang2nya kita yang teralpa sket ni, leh teringat semula, dan buat la apa yg patut..mana yg boleh elak tu, elak2kan la kan..mmg tak mampu kita nak turut sama berperang, perangi scr halus pun dah memadai..

*sgt bertuah kita di bumi Malaysia! tp itu la..ada je serangan secara halus yg tanpa sedar kita spt meredhai 'mereka' itu..huhu

Live. Love. Laugh. said...

takbir!! ALLAHU AKBAR!! Saya setuju dengan pendapat awak :)

. . . h u s n a . . . said...

nie post! jangan tkut dgn orang lain kalau kita tak buat salah...