Tuesday, February 2, 2010

Hari pertama tanpa si kecil....

Salam...

Pagi sabtu lepas bertolak balik ke kampung. sampai dalam kul 1ptg... Kali ni balik kedah dulu sebab nak hantar adik. Pagi Ahad tu balik ke kampung husband kat Perak lak... Memang dok sekejap2 je sebab cuti 3 hari je. Isnin tu dah nak kena balik Putrajaya...

Masa kat kampung husband, sempat la pergi memancing jap... Bestnya rasa masa tu. Almaklum la, dah lama tak mancing. Tinggalkan si kecik tu kat anak buah, saya pun kayuh la basikal ke tempat memancing. Anak buah siap tanya, pandai ke naik basikal. Hey, see the leg la... hehe.

Pergi dengan mertua. Sampai je, terus cari umpan - belalang. Mula2 takut gak nak tangkap belalang ni. Biasa memancing dulu guna cacing je. Tak pun husband yang tolong carikan belalang. Kali ni pi dengan mertua. Takkan la nak suruh dia tolong tangkap belalang kot...

Tapi, memang sangat bernasib baik la.. Mentua saya tolong carikan umpan.. heheh... Dapat la 3 ekor ikan puyu yang sebesar tapak tangan ni... Jadi la kan... Pergi pun dah petang, kul 6 lebih. Kul 7 dah kena balik, maghrib. Lagipun anak dara tak baik merayau dok kat luar rumah waktu maghrib.

Sorry la, tak dak la gambaq. Lupa nak snap. Balik tu terus mandi, masa mandi baru teringat nak snap gambar. Keluar toilet nampak mertua tengah siang ikan tu... So, tak dak la pic ikan. Pic tengah mancing lagi la tak dak. Takkan nak suruh mentua amik gambaq kot. Kang dia kata "buang tebiat kot menantu aku ni, mancing pun nak amik gambaq ka?"... Malu la kan, nampak macam perak pulak nanti... hehe

Balik cuti raya cina ni nak pi lagi... hehe

Semalam masa nak bertolak balik, si kecik tu lambai-lambai je tangan. Rasa sangat sayu... (Padahal air mata ummi dia dah meleleh tak hengat). Si kecik tu tengok je sampai kereta menghilang. Sedihnya rasa masa tu... Tambah masa cium pipi dia, pastu dia salam & cium tangan ummi dia. Memang tak dapat tahan air mata la masa tu. Adik saya yang ada masa tu pun nangis jugak...

Masa sampai kat R & R Tapah, call mak tanya si kecik tu buat apa. Mak kata dah tido. Tanya dia, Faris nangis tak, mak kata tak. Mak kata bila tanya, "mana ummi" dia akan tengok ke arah jalan raya... Mungkin dia ingat ummi keluar sekejap je, nanti balik la. Adeh, sedihnya dengar mak cerita...

Tadi call, si kecik tu baru habis mandi. Kononnya nak cakap dengan dia la. Tapi dengar je suara dia, terus lidah terasa kelu. Akhirnya, air mata yang berjuraian. Hanya mampu sebut "Faris"... Pastu diam sambil nangis, sampai mak ambil balik henpon dari faris... 

Cepat la masa berlalu...

Ok la, panjangnya stori kali ni... Boring nanti orang membacanya... hehe

Till then, daaaaaaa...  

** Hanya gambar jadi pengubat rindu...
** muka budak comot makan ice cream... hehe

6 comments:

mamalieyna said...

waa baru excited nak tgk gambar mancing...bestnyaaa..! mancing kat na? dl kita mancing kat bendang umpan cacing ja..best sgt!! huhu menggamit memori la pulaks!

huhu...sedeeey..dpt bayangkan! dl ada pengalaman, akak tinggalkan anak dia ngn mak kt kg..sian sgt anak menakan!

Ezzah said...

alalalala...xpee...skjp je kann..satgi mnggu dpn leh jumpa lagi.tp tuh la kan..bila dh besa ada anak...sunyi bila depa x dak kan.. :)

*S*A*L*W*A* said...

mamalieyna:

memang best sgt2... kalau x sebab nak maghrib, nak je memancing lagi... hehe kat parit kecik, dekat dengan sungai belakang umah mentua...

bendang kat sana tengah dok tuai padi, x dak la ikan... hehe

tu la, 2 minggu macam 2 tahun ja rasa...

*S*A*L*W*A* said...

Ezzah:

memang sekejap je, tapi jenuh jugak la nak tunggu 12hb nih...

betul tu, sangat2 sunyi...

Ena said...

Bestnyerrr p mancing naaa. akak x penah lg merase mancing nie camner.. namer jer org kampung.. hu3x..
Adesss.. akak lak sebak bace nie.. terase nak melely gak.. hu3x..
sabar naa..

*S*A*L*W*A* said...

xpe akak, nanti dtg kampung sal kita gi mancing sama2... hehe

jgn sebak2, nanti sal pun nangis jugak... :)

thanks...