Friday, December 11, 2009

Sekadar teguran...

Salam... Hari ni nak membebel sket... hehe...

Bukan apa, sekadar peringatan untuk diri sendiri dan sesiapa yang baca entri nih...

Dah lama sebenarnya nak buat entri pasal ni, tapi asyik terlupa je. Cheq nak luahkan rasa tidak puas hati / sedih dengan sikap segelintir masyarakat kita ni. Entah ke mana hilangnya adab sopan.

Yang chek nak cerita ni pasal adab sopan dalam masjid dan surau. Tapi ni biasanya berlaku dalam surau la. Apa yang cheq perhatikan, ramai yang suka bersembang di dalam surau. Kalau suara tu slow / berbisik2 tak apa la jugak. Ni bercakap macam member tu duduk sebatu je... Sampai mengganggu muslimat lain yang sedang bersolat (termasuk la cheq)... Habis jadi tak khusyuk... hehe. Dah la tu, bercerita hal duniawi...

Herm, dah la sepasal mengganggu kekhusyukkan solat orang lain, pastu cerita hal dunia... bukan kah kita dilarang bercerita hal duniawi di dalam surau? Sedangkan orang yang membaca Al-Quran pun disuruh memperlahankan suara jika ada orang yang bersolat (bimbang mengganggu solat), tambahan pula orang yang bercerita hal duniawi...

Satu lagi kes tak silent henpon... Macam2 ringtone ada... Ayam berkokok la, bunyi hantu mengilai la, dan kebanyakkannya ringtone lagu... Aduhai la, dah tahu nak solat, tolong la 'silent' henpon tu. Susah tau, tengah baca Al-Fatihah, tetiba je dengar lagu... Ha, tak pasal terikut, sapa susah???

Masuk library pandai pula diam, sebab tahu peraturan 'DILARANG MEMBUAT BISING'... Tapi masuk surau, letak le banyak mana pun nasihat 'SILA PERLAHANKAN SUARA', macam tak nampak je... Sedih betul cheq tengok sikap orang yang macam ni... Lebih ikut undang2 manusia...

Ha, kan cheq dah bagi ceramah agama.... Serius, nak je tegur diaorang... tapi sure nanti cakap belakang.. "Eleh, macam bagus sangat dia tu..."... ayat standard...

So, kepada sesiapa yang baca entri ni, ingat2 la... kadang2 kita tak sedar apa yang kita buat. Cheq pun nak ingatkan diri sendiri jugak... Maaf la kalau ada yang terasa ye. Niat di hati nak betulkan apa yang salah. Kalau ada member2 kita yang macam tu, tegur2 la dia....

ok la, tak mau bebel dah... Salam...

*peace no war

2 comments:

Ena said...

he3..berceramah yer Sal.. x per.. bkh ustaz, ustazah or alim ulama jer leh bg ceramah tp kite pun blh.. tp kite ni lebih kpd tegur menegur je..untuk diri sendiri juge.. tp jgn wat ceramah tanpa lesen lak.. nanti kene tangkap pulak.. heh3.. gurau je tau..
Akak pun selau gak duk dlm situasi tu.. memg ringan jer rase mulut nk tegur tp x berani pulak sbb akak nie kecik je.. dorng tu beso2 & senior lak tu..

*S*A*L*W*A* said...

hehe...

bukan apa, kadang2 geram je rasa... malu pun ada bila tengok muslimat yg begini... hehe