Friday, October 23, 2009

Saya, Aku, Chek, Kite, Teman, Den DLL...

Hari ni saja nak buat entri pasal kata ganti diri.... cewah cewah, rasa macam cikgu BM la pulak... hahaha... Bukan apa, kadang2 tu rasa macam tak berapa manis bila dalam entri2 blog aku ni perkataan 'aku' digunakan... Rasa macam kurang ajar tak??? Kadang2 rasa macam ok je... hehe...

Ada orang kata, orang2 utara ni memang suka guna 'aku' sebagai kata ganti diri mereka... Betul ke?? Mungkin betul mungkin tak... Bagi aku sendiri (haa... ni terbukti yg org utara suka guna 'aku'... hehe) dalam apa2 jua bentuk penulisan, perkataan 'aku' memang sangat sesuai digunakan sebabnya terasa macam lebih mesra dengan pembaca... betul tak?? Pernah tak baca puisi yang gunakan perkataan 'saya'??? Macam pelik je... hehe

Erm, tapi bila bercakap selalunya aku akan ikut keadaan. Kadang2 guna 'saya' kalau org tu berbahasa 'saya awak'. Kalau org tu berbahasa 'hang aku' semestinya 'aku' la kan... kadang2 tu guna nama sendiri... kalau dalam family, nama panggilan la kan... dengan suami pula mesti la guna panggilan manja... hehe...

ok la, dah merapu meraban dah ni... apa2 pun kata ganti diri yang kita gunakan, biarlah jangan sampai melampaui adab dan batasan... renung2kan dan selamat beramal... hehe

salam...

No comments: