Friday, October 9, 2009

Faris Masuk Wad - Part 2

Herm, hari ni nak sambung pasal cerita faris masuk wad. Masuk kali ni, bermakna dah 3 kali aku bermalam di hospital. Kali pertama dulu sebelum bersalin. 2 hari 2 malam jugak le merasa dok kat wad masa tu. Pastu masa bersalinkan si kecik nih. 2 hari 1 malam. Latest sebab temankan si kecik ni yang masuk wad. 4 hari 4 malam jugak la. Habis sakit2 satu badan. Ye la, tido atas sofa je. Katil hanya disediakan utk baby.

Masa mula2 masuk tu ada 2 orang doc yang datang melawat, pastu tanya la macam2 soalan. Sempat aku tanya, lama ke anak aku nak kena tahan kad wad ni (biasa la, soalan org yg x berapa syiok nak bermalam kat wad... hehe). Doc tu kata maybe seminggu sebab nak kena monitor & bagi antibiotik. Dalam hati aku 'apa, seminggu? boleh kurus kering aku kalau camni...'

Tapi Alhamdulillah, rahmat Allah maha luas. 4 hari 4 malam je anak aku kena tahan kat wad. Dia sembuh dengan sangat cepat. Rata2 budak yang masuk sebab kes cam Faris ni, paling minima pun kena tahan 6 hari. So, faris ni sangat kesian kat ummi dia, x nak bagi ummi dia dok lama kat wad, telah melawan penyakit tu habis-habisan & sembuh dengan cepat... Alhamdulillah. Petang Ahad tu faris pun discharge... syukur...
Kali ni aku malas nak cerita panjang, cuma nak letak gambar2 telatah si kecik tu masa kat wad. Ada ramai baby time tu yg masuk wad disebabkan sakit yang sama.

Hari pertama (29& 30/07/2009) dimasukkan ke wad. Asyik nak cabut jarum kat tangan dia tu je... Agaknya dia rimas kot. Kesian aku tengok tangan sikecik tu dah kena cucuk, menitis jugak le air mata aku ni mengenangkan nasib anak aku...
Hari kedua (31/07/2009)... Pagi-pagi lagi abah dah sampai, bawak bubur nasik untuk faris sebab pagi tadi diaorang tak sediakan makanan utk faris, untuk ummi dia je yg ada... heheh

Kesian, terpaksa pegang botol dengan tangan kiri.

Mula2 nasngis la jugak, pastu dah lali-lali. Agaknya kepenatan kot... hehe

Dah lena suda....

Dua-dua tido akhirnya... hehe

Hari ketiga (1/08/2009)... Cam biasa, kena amik neb. Hari ni dah x nagngis dah... Steady je. Siap gelak2 lagi. Pastu dah habis, mengamuk nak pakai lagi... haru...

Petang, cikgu-cikgu taska datang melawat Faris. Semua cikgu nangis time faris menjerit & menangis kesakitan masa nurse nak masukkan ubat & antibiotik melalui tiub jarum kat tangan dia. Aku yg tak boleh tengok orang lain nangis, turut sama2 menitiskan air mata... herm...

Ni teacher yang paling rapat ngan Faris kat taska. Faris suka betul menempekkan diri dekat teacher ni. Masa nak balik nangis lagi teacher dia ni... Semuanya mata merah je.... hehe.

Malam, ada sorang nurse datang nak masukkan ubat & antibiotik, tapi tak boleh nak tekan picagari. Check punya check, rupa2nya saluran tu dah block & tangan faris dah bengkak. Apa lagi, kena cucuk semula la. Kali ni tangan kiri lak yang jadik mangsa. Dari dalam bilik wad aku dengar suara si kecik tu menjerit kesakitan. Kesiannya anak aku. Tangan kanan kiri kena cucuk.

Hari keempat (last day). Pagi2 lagi faris dah kena buat proses penyedutan kahak. Kali ni doc tu suruh aku yang pegang. dalam hati rasa takut la pulak. nak suruh hubby, dia lak tak sampai lagi masa tu. Masa kahak dia disedut tu aku tengok ke arah lain. tak sampai hati aku. Pastu macam biasa, kena amik neb. Time ni abah dia dah sampai, so suruh abah lak yang melayan karenah si kecik ni. Ummi dah penat. Nak pegi mandi... hehe

Dalam kul 10 lebih doc yang selalu check Faris datang. Dia cakap dah x ada bunyi dah pada pernafasan Faris. Dia tanya aku, nak discharge hari ni ke? Aku apa lagi, pucuk dicita, ulam mendatang... hehe. Dengan pantasnya aku pun menjawab "Kalau boleh, memang saya nak keluar hari ni".ngeh ngeh... Doc tanya, kalau keluar nanti ada siapa kat rumah yg jaga anak aku? ye la, sure la aku kena pegi kerja nanti. Aku jawab le, mak aku ada sebab memang kebetulan mak aku datang time tu. Bukan mak aku saja, mak mertua aku pun ada.hehe. So, doc pun kata ok. tapi kena continue monitor kesihatan anak aku & bagi antibiotik ikut time utk elak jangkitan berulang. Dengan senyuman yg manis aku pun jawab "Okey..."

Then, kul 2.00 pm discharge... Yahooooo....
Senyuman Faris sebelum dibenarkan pulang... Tak sabar nak balik umah. Time ni tengah berkemas nak balik. Ok, chow chin chee....

No comments: