Thursday, October 15, 2009

Berkira atau Buat Baik Berpada-pada????

Herm, satu topik yang dah lama aku nak kisahkan. Cuma hari ni je rasa nak kisahkan pasal topik ni sebab aku dah tak boleh nak 'sabar je la....'. Lepas baca pasal kisah ni, korang rasa aku ni 'berkira' atau 'buat baik berpada-pada'?? Herm.... (berapa banyak kali herm daaa...). Selama ni aku rasa aku menolong orang dengan niat 'buat baik' la... Tapi bila orang yang aku dok tolong seolah2 mengambil kesempatan atas kebaikan aku a.k.a. 'mengulikan' (ada ke perkataan ni dalam kamus dewan??? bedal je la...) aku, terasa tercabar juga maruah aku ni.

Ntah la, mungkin pada dia aku ni berkira bila aku tak tolong dia dah, biarlah apa dia nak kata...

Husband aku kata aku ni lembut hati sangat dengan orang... Tak reti nak cakap 'NO' / 'TAK MAU' / 'TAK NAK' / 'TAK BOLEH'... Walaupun kadang-kadang tu ada benda yang aku tak boleh nak tolong, tapi mulut aku tetap kata 'OKEY' / 'BOLEH' dan yang sewaktu dengannya. Bagi aku sangat susah nak sebut perkataan negatif bila orang mintak tolong walaupun kadang-kadang tu aku sendiri yang ditimpa kesusahan demi menjaga hati & perasaan orang lain. Tapi baru aku sedar, orang yang aku dok jaga hati & perasaan dia, tak jaga pun hati & perasaan aku...

Bayangkan la, kat belakang aku bukan main lagi dok mengutuk aku. Aku pernah terdengar dia mengumpat pasal aku. Masa tu dia tak sedar aku ada dekat dengan dia. Betapa sakitnya hati ni tau dakkkkkk... Pastu kalau aku tak dapat nak tolong dia marah-marah kat aku pulak... Ingat aku ni kuli batak ke haaaa??? (Tension ni. Tambah lak handphone rosak).

So today, aku dah decide tak nak terlalu berlembut hati ngan orang lagi dah. Biar la diaorang nak kata apa pasal aku. Diri aku, suka hati la aku nak tolong ke tak. Lagi pun aku rasa tak rugi pun tak tolong orang yang jenis macam tu, yang tak tahu menghargai budi baik orang. Bukan aku nak minta orang balas kebaikan aku, cukup la sekadar mengenangnya. Jangan la dibalas dengan umpatan.

Satu lagi jangan suka suki je nak mengulikan aku okeyh... Aku pun ada hati dan perasaan jugak. Bukan nak berkira, tapi bila dah jadi cenggini dah tawar hati dah. So, terpaksa la 'BUAT BAIK BERPADA-PADA'...

Kepada orang yang berkenaan, mana la tau terbaca entri pasal ni harap dapat la insafi diri okeyh... Jangan nak mengumpat sebarangan atau lebih tepat lagi Cakap Siang Pandang2, Cakap Malam Dengar2.... Lebih baik jangan bercakap... kui kui...

No comments: