Friday, August 10, 2012

Tragedi berbuka puasa di PICC

As-salam...
mood nak menaip petang-petang ni adalah ke laut...
tapi gagah jugak menaip sket2 kat sini... hehe

Tajuk bukan main lagi kan...
Tragedi la sangat...

Al-kisahnya, semalam ada jemputan berbuka puasa kat PICC.
Makanya, lepas kerja balik rumah & rileks2 jap...
Nak dekat kul 7 baru la kami 4 beranak bergerak ke PICC.
Nasib baik la ada parking yang dekat, tak la jauh sangat nak menapak...
Nak masuk parking kat basement, En. Suami tak mau...
So, parking la kat luar tu...

Macam biasa, dah berbuka tu makan la kan apa yang teringin...
Dah makan sikit, En. Suami pun pergi la solat dulu...
Dah selesai solat, dia pulak la jaga anak...
Saya pun take turn la pulak pergi solat...

Melenggang kangkung je la saya menuju ke surau...
Sekali tengok surau dah berubah tempat...
Sampai2 kat surau, amik wudhuk apa semua terus la nak solat...
Sekali, tengok2 kat situ tak ada telekung...
Semua muslimat kat situ solat guna telekung sendiri...
Terus jadi buntu jap, camna nak solat...

Tu la padahnya bila malas nak bawak telekung sendiri...
termanggu jugak la masa tu...
Fikir punya fikir, dapat la satu idea...
Kebetulan surau tu asalnya surau lelaki, tapi diaorang letak pengadang untuk membezakan bahagian solat lelaki dan wanita...
So, ada la kain pelikat kat atas rak kain tu...
Saya pun apa lagi, terus amik kain pelikat tu dan pakai.
Nasib baik saya pakai t-shir yang hujung lengannya ada grip...
Dan tudung lak tudung jenis syiria...
Terus tarik sampai ke bawah dagu...
Pastu kain pelikat tu saya ikat macam pakai kain nak solat...
Terus la solat macam biasa... hehe

Lepas habis olat tu terus la terfikir..
""Kalau saya menutup aurat dengan sempurna (pakai stoking ngan sarung tangan), sure tak ada masalah nak solat..."


selingan...

So, moral of the story: Kalau kita tutup aurat dengan sempurna seperti disyariatkan oleh Islam, walau kat mana pun kita berada, kita tetap dapat tunaikan solat sekalipun kita tak ada telekung...

Wallahu'alam....

***********
Sekian saja tragedi yang tak berapa nak tragedi ketika berbuka di PICC... Mungkin untuk dijadikan iktibar oleh saya sendiri... Mudah-mudahan saya diberi kekuatan dan sifat istiqamah untuk menutup aurat dengan sempurna... Amin...